fot. Przemysław JezierskiMiędzynarodowy pociąg kolei Mołdawskich CFM na stacji granicznej Ungheni, 08.12.2023
Komisja Europejska zatwierdziła finansowanie elektryfikacji pierwszego odcinka linii kolejowej w Republice Mołdawii. Projekt jest ważnym krokiem w kierunku modernizacji infrastruktury kolejowej Mołdawii i wpisuje się w aspiracje najbiedniejszego kraju Europy do zacieśnienia więzi z Unią Europejską.
Zatwierdzony projekt obejmuje modernizację 25-kilometrowej linii kolejowej, łączącej rumuńskie miasto Jassy z Ungheni, siódmym pod względem wielkości miastem Mołdawii, leżącym nad rzeką Prut przy granicy z Rumunią. Kompleksowe prace obejmą modernizację mostu granicznego nad Prutem i pełną elektryfikację linii z zastosowaniem napięcia 25kV AC, które jest stosowane na rumuńskiej sieci kolejowej.
Pierwsza w Mołdawii linia „pod drutem”
Odcinek linii przebiegający na terytorium Mołdawii wynosi zaledwie 4 km, ale z punktu widzenia strategicznego będzie to ważny krok w modernizacji kolei w Mołdawii, pozbawionej dotychczas żelaznych szlaków „pod drutem”.
Projekt modernizacji i elektryfikacji transgranicznej linii został opracowany i przedstawiony w styczniu 2025 r. przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego Mołdawii. Jest to jeden z 94 projektów, które otrzymają bezzwrotne dofinansowanie europejskie, jako część większego pakietu inwestycyjnego o wartości 2,8 mld euro. Modernizacja mająca na celu przede wszystkim zwiększenie prędkości i przepustowości tej krótkiej, lecz ważnej linii kolejowej będzie możliwa przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Po zakończeniu prac budowlanych pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość 140 km/h, a składy towarowe 80 km/h.
Oficjalne podpisanie umów finansowych spodziewane jest w październiku 2025 r., a prace budowlane mają rozpocząć się w czerwcu 2026 r. Oczekuje się, że projekt zostanie ukończony w ciągu dwóch lat.
Dwie szerokości toru na transgranicznej linii
Transgraniczny, jednotorowy odcinek linii z Jassy do Ungheni jest jednocześnie normalno- i szerokotorowy, biegnąc w splocie toru 1435 i 1520 mm. Linia jest eksploatowana przede wszystkim w transporcie ładunków, ale korzystają z niej również pociągi pasażerskie z wykorzystaniem normalnego i szerokiego toru.
Po torze o europejskim rozstawie kursuje nocny pociąg Prietenia relacji Kiszyniów – Bukareszt, zestawiony z wagonów sypialnych kolei Mołdawskich CFM oraz międzynarodowy pociąg kolei rumuńskich CFR z Jassy do Ungheni, obsługiwany jednostką spalinową Desiro Siemensa. Ponadto tor 1435 mm wykorzystują dwie pary pociągów osobowych, kursujących w krajowej relacji z Jassy do wsi Ungheni Prut, ostatniej stacji kolejowej w Rumunii przed graniczną rzeką Prut. Po szerokim torze kursuje tylko jeden międzynarodowy pociąg kolei Mołdawskich CFM z Kiszyniowa, obsługiwany zmodernizowanym spalinowym zespołem trakcyjnym. Pociąg kończy i zaczyna bieg na prowizorycznej stacji Socola, zlokalizowanej na peryferiach Jass, gdzie kończy się szeroki tor.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.