Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
24-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Przemysław Jezierski

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
UE sfinansuje elektryfikację linii z Rumunii do Mołdawii
fot. Przemysław JezierskiMiędzynarodowy pociąg kolei Mołdawskich CFM na stacji granicznej Ungheni, 08.12.2023
Komisja Europejska zatwierdziła finansowanie elektryfikacji pierwszego odcinka linii kolejowej w Republice Mołdawii. Projekt jest ważnym krokiem w kierunku modernizacji infrastruktury kolejowej Mołdawii i wpisuje się w aspiracje najbiedniejszego kraju Europy do zacieśnienia więzi z Unią Europejską.

Zatwierdzony projekt obejmuje modernizację 25-kilometrowej linii kolejowej, łączącej rumuńskie miasto Jassy z Ungheni, siódmym pod względem wielkości miastem Mołdawii, leżącym nad rzeką Prut przy granicy z Rumunią. Kompleksowe prace obejmą modernizację mostu granicznego nad Prutem i pełną elektryfikację linii z zastosowaniem napięcia 25kV AC, które jest stosowane na rumuńskiej sieci kolejowej.

Pierwsza w Mołdawii linia „pod drutem”

Odcinek linii przebiegający na terytorium Mołdawii wynosi zaledwie 4 km, ale z punktu widzenia strategicznego będzie to ważny krok w modernizacji kolei w Mołdawii, pozbawionej dotychczas żelaznych szlaków „pod drutem”.

Projekt modernizacji i elektryfikacji transgranicznej linii został opracowany i przedstawiony w styczniu 2025 r. przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego Mołdawii. Jest to jeden z 94 projektów, które otrzymają bezzwrotne dofinansowanie europejskie, jako część większego pakietu inwestycyjnego o wartości 2,8 mld euro. Modernizacja mająca na celu przede wszystkim zwiększenie prędkości i przepustowości tej krótkiej, lecz ważnej linii kolejowej będzie możliwa przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Po zakończeniu prac budowlanych pociągi pasażerskie będą mogły rozwijać prędkość 140 km/h, a składy towarowe 80 km/h.

Oficjalne podpisanie umów finansowych spodziewane jest w październiku 2025 r., a prace budowlane mają rozpocząć się w czerwcu 2026 r. Oczekuje się, że projekt zostanie ukończony w ciągu dwóch lat.

Dwie szerokości toru na transgranicznej linii

Transgraniczny, jednotorowy odcinek linii z Jassy do Ungheni jest jednocześnie normalno- i szerokotorowy, biegnąc w splocie toru 1435 i 1520 mm. Linia jest eksploatowana przede wszystkim w transporcie ładunków, ale korzystają z niej również pociągi pasażerskie z wykorzystaniem normalnego i szerokiego toru.

Po torze o europejskim rozstawie kursuje nocny pociąg Prietenia relacji Kiszyniów – Bukareszt, zestawiony z wagonów sypialnych kolei Mołdawskich CFM oraz międzynarodowy pociąg kolei rumuńskich CFR z Jassy do Ungheni, obsługiwany jednostką spalinową Desiro Siemensa. Ponadto tor 1435 mm wykorzystują dwie pary pociągów osobowych, kursujących w krajowej relacji z Jassy do wsi Ungheni Prut, ostatniej stacji kolejowej w Rumunii przed graniczną rzeką Prut. Po szerokim torze kursuje tylko jeden międzynarodowy pociąg kolei Mołdawskich CFM z Kiszyniowa, obsługiwany zmodernizowanym spalinowym zespołem trakcyjnym. Pociąg kończy i zaczyna bieg na prowizorycznej stacji Socola, zlokalizowanej na peryferiach Jass, gdzie kończy się szeroki tor.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Infrastruktura

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Jakub Rösler, Roman Czubiński 29 maja 2025

Linia kolejowa z Brna do Jihlavy zostanie w całości zelektryfikowana?

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

inf. pras. UTK, ms, RK 12 października 2024

KPO: Budimex zbuduje podstacje dla linii Ełk - Korsze

Infrastruktura

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

Pasażer

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

inf. pras. Księży Młyn Dom Wydawniczy 09 lutego 2024

Zobacz również:

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Infrastruktura

Opolskie: Chcemy elektryfikacji większości linii w województwie

Jakub Rösler, Roman Czubiński 29 maja 2025

Linia kolejowa z Brna do Jihlavy zostanie w całości zelektryfikowana?

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

Infrastruktura

Ponad 62% linii kolejowych w Polsce jest zelektryfikowanych

inf. pras. UTK, ms, RK 12 października 2024

KPO: Budimex zbuduje podstacje dla linii Ełk - Korsze

Infrastruktura

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

Pasażer

Nowa książka pt. „Elektryfikacja Warszawskiego Węzła Kolejowego 1933–1944"

inf. pras. Księży Młyn Dom Wydawniczy 09 lutego 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5